Influencere, adelige, og andre superrige i oldtidens Egypten

Gratis foredrag med postdoc Rune Olsen fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet, i anledning af Forskningens Døgn.

De superrige i oldtidens Egypten byggede enorme villaer til livet og monumentale gravanlæg til efterlivet. Dette foredrag tager et nærmere kig på disse private personer, og hvordan de kunne udnytte offentlige ressourcer.

For oldtidens egyptere var efterlivet en videreførelse af livet i denne verden, og det var derfor vigtigt at forberede sig. Jo mere man kunne tage med sig, des bedre, og jo rigere man var, des nemmere var det at få det hele med.

De rigeste egyptere byggede enorme monumentale gravanlæg, hvor deres mumificerede krop kunne hvile, og hvorfra deres sjæle kunne drage ud. Men det var ikke kun deres egne penge, de brugte til at bygge disse gravanlæg, og ofte kom både ressourcer og mandskab fra de lokale offentlige institutioner, som f.eks. kornkamre og gudetempler.

Dette kunne lade sig gøre, fordi gravejeren ofte var højt placeret i ledelsen af den enkelte institution. Dette foredrag ser både på de personer, som virkelig forstod at udnytte situationen og bygge de største klippegrave til sig selv, og på hvordan man i praksis byggede gravmonumenter i oldtidens Egypten.