RECAST Public Bust Retirement Index

benandsebastian
Foto: Florian Hetz

OBS: Arrangementet foregår på engelsk. This event will be held in English. For an English text see below.


Vær med, når kunstnerduoen
benandsebastian inviterer til et usædvanligt tribunal, hvor Københavns Universitets omfattende samling af buster kommer til kritisk vurdering: Er tiden inde til, at nogle af disse monumenter går på pension – og hvordan kan vi tale om det på en nuanceret måde? 

Universitetets mange buster af hvide, mandlige forskere står i dag spredt i gange og mødelokaler – ofte uden kontekst eller forklaring. Med værket Public Bust Retirement Index har kunstnerne midlertidigt samlet over 40 af disse buster i en installation, som danner rammen for en kollektiv vurdering. 

En jury bestående af forskere fra hele Københavns Universitet vil give busterne point ud fra forskellige perspektiver: 

  • Storm Møller Madsen (Institut for Kunst- og Kulturvidenskab) – patriarkalske strukturer 
  • Naja Dyrendom Graugaard (Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab) – hvidt overherredømme og postkoloniale perspektiver 
  • Kristian Bernt Karlson (Sociologisk Institut) – klassedominans 
  • Alice el-Wakil (Institut for Statskundskab) – skæv repræsentation i demokratier 
  • Lejla Mrgan (Institut for Kunst- og Kulturvidenskab) – kunstnerisk værdi 
  • Lise Arleth (Niels Bohr Institutet) – prodekan for forskning på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet - akademisk arv og forskningskultur
  • Brian Arly Jacobsen (Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier) – minoriteters position 
  • Özgür Yegâh (Institut for Kommunikation) – interessenter og kulturarv 
  • Karin Tybjerg (Medicinsk Museion) – globalt perspektiv og videnskabshistorie 

Publikum inviteres til at overvære den både humoristiske og tankevækkende proces, hvor universitetets monumenttradition bliver vendt og drejet fra mange vinkler. 

Arrangementet er en del af samtidskunstudstillingen RECAST, der markerer 150-året for kvinders adgang til universitetet og udfordrer traditionen for at hædre viden og historie gennem marmor og bronze. 

_____

Join artist duo benandsebastian for a unique tribunal where the University of Copenhagen’s extensive collection of portrait busts will be critically assessed: Is it time for some of these monuments to retire – and how can we have this conversation in a nuanced way?

More than 40 busts of white, male academics have been temporarily gathered in one installation, forming the stage for collective evaluation.

A jury of researchers from across the University of Copenhagen will score the busts from different perspectives:

  • Storm Møller Madsen (Department of Arts and Cultural Studies) – patriarchy

  • Naja Dyrendom Graugaard (Department of Nordic Studies and Linguistics) – white supremacy and postcolonial perspectives

  • Kristian Bernt Karlson (Department of Sociology) – class dominance

  • Alice el-Wakil (Department of Political Science) – disproportional representation in democracies

  • Lejla Mrgan (Department of Arts and Cultural Studies) – artistic value

  • Lise Arleth (Niels Bohr Institute) – Vice-Dean for Research at the Faculty of Science - academic legacy and research culture

  • Brian Arly Jacobsen (Department of Cross-Cultural and Regional Studies) – minority status

  • Özgür Yegâh (Department of Communication) – stakeholder interest and cultural heritage

  • Karin Tybjerg (Medical Museion) – global impact and history of science

The public is invited to witness this humorous yet thought-provoking process, where the university’s monument tradition is turned inside out from many angles.

The event is part of the contemporary art exhibition RECAST, marking the 150th anniversary of women’s admission to the university, and challenging traditions of commemorating knowledge and history through marble and bronze.

_____

benandsebastian (Ben Clement, f. 1981; Sebastian de la Cour, f. 1980) er en dansk-britisk kunstnerduo baseret i København og Berlin. 

Deres praksis kredser om det fravær og de mangler og fejl, der findes i vores institutionelle systemer og kollektive fortællinger. Gennem skulptur, installation og offentlige kunstværker undersøger de forskellige huller i vores viden – som tabte genstande, ufærdige genstande eller udeladte historier – samt hvordan disse huller er med til at forme vores forståelse af identitet, ansvar og tilhørsforhold.