19. april 2024

Udstilling - Landskabsarkitektur i offentlige anlæg 1894-1944

Landskabsarkitektur i offentlige anlæg 1894-1944:
Kan du kende stedet?

En udstilling med havetegninger fra offentligt kendte steder. Dyk ned i bydesign og landskabsarkitektur i perioden 1894-1944. Udstillingen hænger i stuen og på 1. sal samt i montrer i stueetagen.

Fra april 2024 udstiller vi på biblioteket havetegninger fra vores landskabsarkitektursamling. På væggene hænger reproduktioner og i montrerne kan du se eksempler på originaltegninger, hvor du også kan få en fornemmelse af de forskellige papirkvaliteter og tidens tand på tegningerne, der i flere tilfælde er over 100 år gamle.

Bispebjerg KirkegårdBispebjerg Kirkegaard – I.P. Andersen, 1929.

Eksemplerne i udstillingen viser en række offentligt tilgængelige kendte haver, parker, pladser eller anlæg tegnet i perioden 1898-1944. Du kan finde tegninger fra Tivoli, Holmens Kirke, Universitetsparken, Kløvermarken, Bispebjerg Kirkegård, Vor Frelser Kirke, Fælledparken og mange flere steder.

Kan du genkende stederne på tegningerne så mange år efter? Meget kan have ændret sig fra tegningen blev tegnet. Tegningerne fra Universitetsbiblioteket på Nørre Allé fra 1937 belyser for eksempel de originale tanker fra havens tilblivelse, da bygningen blev etableret i 1938. Andre som for eksempel tegningerne fra Vor Frelser Kirke eller Vallø Slotspark er fornyelser af eksisterende anlæg.

Haveselskabets Have

Haveselskabets Have. Frederiksberg – Edvard Glæsel, 1906.

I nogle tilfælde kan der være tale om forslag, der aldrig er blevet realiseret. Eksempelvis indeholder udstillingen 7 forskellige forslag af Edvard Glæsel til ’Ordning af Raadhuspladsen i Kiøbenhavn’ fra perioden 1898-1904 og ligeledes 5 forskellige tegninger til Blaagaardsplads fra 1898. Hvilket forslag havde du gerne set realiseret?

Rådhuspladsen

Rådhuspladsen, København – Edvard Glæsel, 1989-1904.

Elevtegning fra Landbohøjskolen

I udstillingen gemmer sig også enkelte tegninger fra bibliotekets samling af elevtegninger. ’Forslag til Beplantning af Den Kgl. Veterinair og Landbohøiskoles Terrain’ af M. G. Steinus fra 1899 er for eksempel et smukt kig tilbage på Landbohøjskolen i 1899, og Povl Wad tegnede i 1913 som havebrugsstuderende et forslag til Glyptotekets Have.

Du finder tegninger af landskabsarkitekterne:
Edvard Glæsel
I. P. Andersen
Troels Erstad
Erik Erstad-Jørgensen
G. N. Brandt
Aksel Andersen
M. G. Steinus
Poul Wad

Du kan dykke ned i at læse mere om de enkelte landskabsarkitekter og finde flere havetegninger på vores hjemmeside: