Bøger: Oplysninger, der skal med i litteraturlisten

Trykte

  • Navn på forfatter(e) / redaktør(er).  (hvis mere end tre forfattere kan der afhængig af referencestil efter tredje forfatter skrives ’et al’. Forfatter kan være en organisation. Hvis ingen forfatter vælges titel både i tekst og litteraturliste.
  • Udgivelsesår
  • Titel på bog
  • Hvis oversættelse så Oversat af:. …
  • Udgave med mindre det er første udgave
  • Udgivelsessted
  • Udgiver
  • Serietitel og nummer (hvis relevant)
  • Sidetal (kun i teksthenvisningen, ikke i litteraturlisten og kun hvis det er en specifik side, man henviser til, f.eks et citat, en tabel eller andet)
Elektroniske
  • Navn på forfatter(e) / redaktør(er).  (hvis mere end tre forfattere kan der afhængig af referencestil efter tredje forfatter skrives ’et al’. Forfatter kan være en organisation. Hvis ingen forfatter vælges titel både i tekst og litteraturliste.
  • Udgivelsesår
  • Titel på bog
  • Hvis oversættelse så Oversat af:. …
  • Udgave/version medmindre det er første
  • Navn på e-bogssamling (f.eks. Cab E-books)
  • [Online]
  • Available at: URL eller DOI
  • (Accessed: date)

Hvis downloaded og tilgået fra en ebogslæser:

  • Navn på forfatter(e) / redaktør(er).  (hvis mere end tre forfattere kan der afhængig af referencestil efter tredje forfatter skrives ’et al’. Forfatter kan være en organisation. Hvis ingen forfatter så titel
  • Udgivelsesår
  • Titel på bog
  • Hvis oversættelse så Oversat af:. …
  • Udgave/version med mindre det er første.
  • [E-bookreader] f.eks. Kindle eller Adobe Digital Edition
  • Available via: f.eks. E-brary, amazon.com
  • (Accessed: date)

Henvisninger i teksten på samme måde uanset trykt eller elektronisk:

“The literature review is perhaps the best known, yet least understood method”...
(Grix &  Walkins, 2010, p. 28).

Om opgaveskrivning... (Rienecker & Jørgensen, 2012; Dahl et al, 2010)

... (Knight & Thurgar-Dawson, 2006)

Rabinowitz & Vogel suggested (2009)....

Litteraturlisten med trykte og elektroniske henvisninger:

Dahl, A., Dich, T., Hansen, T. & Olsen, V. (2010) Styrk projektarbejdet: en redskabsbog til problemorienteret projektarbejde, 2. udg. Frederiksberg: Biofolia.

Grix, J. & Watkins, G. 2010 Information skills: finding and using the right resource. Basingstoke: Palgrave: Macmillan (Palgrave study skills).

Knight, B., Thurgar-Dawson, C. (2006) Active reading: transformative Writing in literary studies. Adobe Digital Editions [e-book reader]. Available via Ebrary  (Accessed 19-06-2013)

Rienecker, L. & Stray Jørgensen, P. (2012) Den gode opgave: håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser, 4. udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Rabinowitz, H., Vogel S. (eds.). (2009) The Manual of Scientific Style: A guide for authors, editors, and researchers. Science Direct [Online]. Available at:
http://www.sciencedirect.com.ep.fjernadgang.kb.dk/science/book/9780123739803. (Accessed 20-06-2013).

Kapitler i bøger. Oplysninger, der skal med i litteraturlisten
Trykte
  • Navn på forfatter til kapitel. Hvis ingen forfatter så titel
  • Udgivelsessår
  • Titel på kapitel
  • 'in' forfatter/redaktør af bogen
  • Titel på bogen
  • Udgivelsessted
  • Udgiver
  • Kapitlets sidetal fra-til

Elektroniske

  • Navn på forfatter til kapitel. Hvis ingen forfatter så titel
  • Udgivelsessår
  • Titel på kapitel
  • 'in' forfatter/redaktør af bogen og
  • Titel på bogen
  • Udgave medmindre det er første udgave
  • Kapitlets sidetal
  • [E-bookreader] f.eks. Kindle eller Adobe Digital Edition
  • Available at: URL eller DOI
  • (Accessed: date)
OBS: Hvis forfatter til kapitlet er den samme forfatter/editor som til hele bogen henvises i litteraturlisten til hele bogen men med kapitlets sidetal i enden

Henvisning i teksten:

Begrebet transfer defineres af Aarkrog (2006, s. 66)...

the chapter (Chapter 4 - Citations and References, 2009) provides examples...

Litteraturlisten:

Aarkrog (2006) Kobling af teori og praksis på masteruddannelserne: en undersøgelse af studerendes transfer af teoretisk viden, i Christiansen I. & Fristrup T. (red.) Univervistetspædagogiske reflektioner – om forholdet mellem læring og undervisning. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, s. 65-81.

Chapter 4 - Citations and References (2009) in: Rabinowitz H. & Vogel S. eds The Manual of Scientific Style,  pp. 261-284, Science Direct [Online]. DOI: http://dx.doi.org.ep.fjernadgang.kb.dk/10.1016/B978-012373980-3.50008-3 (Accessed 20-06-2013).