Servicekatalog

Københavns Universitetsbibliotek er en samarbejdsorganisation baseret på en generel aftale mellem Københavns Universitet og Det Kgl. Bibliotek.

Formålet med universitetsbiblioteket er at sikre gode rammer for udvikling og optimal udnyttelse af de ressourcer, der anvendes på biblioteksservice til universitetets forskere, undervisere og studerende. Universitetsbiblioteket bidrager således også til at realisere universitetets strategiske ambitioner inden for bl.a. uddannelse, forskning og innovation.

Universitetsbibliotekets servicekatalog beskriver de faste ydelser og tilkøbsydelser, som universitetsbiblioteket leverer til universitetet.

Servicekataloget er bygget op efter universitetsbibliotekets kerneområder, der er baseret på de klassiske bibliotekskompetencer og sikrer ressource- og kompetenceudnyttelse på tværs af universitetsbiblioteket. 

Servicekataloget kan også hentes som pdf-fil.

Brugerbetjening

Universitetsbiblioteket møder brugerne med professionalisme og højt serviceniveau i et inspirerende fysisk og virtuelt biblioteksmiljø.

 

 

Brugerne møder på alle lokationer fagligt velkvalificerede informationsspecialister, der hurtigt kan henvise til relevante materialer eller til andre specialister i organisationen. Brugere kan få praktisk hjælp til lån af materialer og spørgsmål vedrørende bibliotekssystemet. 

Personalet har en opsøgende, hjælpende tilgang til brugerne og vejleder i universitetsbibliotekets tilbud, fx trykte og elektroniske ressourcer eller undervisningstilbud.

Åbningstid for faglige henvendelser i informationsskrankerne på fakultetsbibliotekerne er primært inden for almindelig kontortid. I ydertidspunkter er der studentermedhjælpere.

Åbningstider

 

 

Spørg Biblioteket er Det Kgl. Biblioteks og dermed også universitetsbibliotekets kontakttjeneste. Her besvares henvendelser fra bibliotekets brugere sendt enten via webformular, mail, chat eller telefon. Tjenesten er åben alle hverdage kl. 9-15.

De fleste henvendelser besvares fra dag til dag, dog kan meget specialiserede henvendelser have en svartid på et par arbejdsdage.

 

 

Universitetsbibliotekwr har i alt 12 betjeningssteder. De rummer samlet set ca. 2.400 studiepladser foruden bogsamlinger og en række  faciliteter såsom studenterkøkkener, loungeområder, gårdhaver, 3D-printere, massagestole, fleksible læringsrum med mere.

Faciliteterne er forskellige på de enkelte lokationer. Hermed leverer universitetsbibliotekets studiemiljø de ideelle rammer for både selvstudier, gruppearbejde og undervisning. Studiemiljøet på betjeningsstederne bygger bro mellem det fysiske rum og de digitale vidensressourcer. som universitetsbiblioteket giver adgang til gennem trykt formidling, digitale skærme samt undervisning og vejledning. Det Kgl. Biblioteks print, scan og kopiservice findes på alle universitetsbiblioteks betjeningssteder

 

 

Universitetsbiblioteket er til stede på forskellige onlineplatforme, hvor biblioteket formidler alt fra praktisk information, nyheder og vejledninger til undervisningsvideoer og oversigter over åbne såvel som licensfrikøbte  e-ressourcer, på fagspecifikke sider.

Formidlingen af biblioteksressourcer og services foregår primært via bibliotekssystemet og biblioteksfaglige hjemmesider.

 

 

Undervisning og Digital Dannelse

Universitetsbiblioteket understøtter de studerende igennem undervisning og vejledning i god akademisk praksis.

 

Universitetsbiblioteket leverer undervisning til studerende inden for digital dannelse og kompetencer, såsom informationssøgning, referencehåndtering, datahåndtering, kildekritik, plagiering, copyright mv. Universitetets studerende tilbydes foruden en introduktion til universitetsbiblioteket ved studiestart også biblioteksundervisning på både bachelor- og kandidatdelen af deres studie.

Den fysiske undervisning suppleres i stigende grad med online undervisning og inddragelse af e-læringsobjekter. Udviklingen af bibliotekets undervisningstilbud sker i tæt samarbejde med undervisere og undervisningsansvarlige på universitetet og målet er, at biblioteksundervisningen er en integreret del af den faglige progression på instituttet eller uddannelsen og både passer ind de lokale årshjul og det faglige forudsætningsniveau hos de studerende.

Årligt afholdes ca. 550 kurser, hvoraf halvdelen laves “indlejret” i tæt samarbejde med universitetets undervisere, med i alt ca. 12.000 deltagere. 

Se kursuskalender

 

 

KUB Datalab understøtter studerendes arbejde med indsamling, systematisering, analyse, visualisering og formidling af data. Labbet tilbyder support, kurser, datasprints, åben lab og internationalt certificerede workshops til studerende og andre interesserede.

KUB Datalab indgår i samarbejde med undervisere på universitetet i udviklingen af studerendes data-kompetencer ved at bidrage med indlejret undervisning.  I alt leverer datalabbet ca. 100 forskellige undervisningsaktiviteter årligt. 

KUB Datalab

 

 

Systematic reviews er en formaliseret metode til forskningsoutput, der har til formål at identificere, udvælge, vurdere og syntetisere al relevant forskning, der besvarer et specifikt forskningsspørgsmål. Systematiske litteratursøgninger er den grundlæggende metode i et systematic review.  

Universitetsbiblioteket tilbyder via Systematic Review Service (SRS) en konsulenthjælp til at understøtte de studerendes og forskernes arbejde med systematisk litteratursøgning.

SRS-guide

 

 

Universitetsbiblioteket tilbyder studerende, forskere og undervisere på universitetet 1-1 vejledningsmøder med informationsspecialister, der har specialkompetencer indenfor det pågældende emne eller fagområde, som den studerende, forskeren eller underviseren beskæftiger sig med. For studerende er det et krav, at de forud for mødet har deltaget i et litteratursøgningskursus.

Servicen indbefatter forberedende dialog pr. mail eller tlf. samt et møde på ½-1 times varighed.

Book en informationsspecialist

 

Forskerservice

Universitetsbiblioteket servicerer forskere og arbejder for at understøtte og gøre forskningen mere åben og synlig for samfundet.

 

Universitetsbiblioteket arrangerer hvert semester heldagskurser, der har til formål at støtte ph.d.-studerende og forskere i de udfordringer, de møder i forbindelse med publicering af forskning og forskningsdata. Kurserne dækker emner som Open Access-publicering, FAIR-principperne, ophavsret, Creative Commons-licenser, bibliometri og forskningsevaluering.

Formålet er at give kursisterne viden, færdigheder og redskaber til at publicere deres forskning åbent og ansvarligt, samtidig med at de opfylder kravene fra fx universitetet eller bevillingsgivere.

Kursisterne opnår 1 ECTS-point ved deltagelse.

Mere om kurser

 

 

Alle ph.d.-afhandlinger på universitetet screenes af universitetsbiblioteket i dialog med ph.d.-skolerne. Der screenes årligt ca. 1.000 afhandlinger.

Det er servicens formål at kontrollere universitetets ph.d.-afhandlinger og doktordisputatser for tekstlige sammenfald og plagiering og på den måde fastholde universitetets videnskabelige niveau og omdømme. Servicen medvirker dermed til at forebygge plagiering og tilfælde af videnskabelig uredelighed på universitet. 

 

 

Universitetsbiblioteket vejleder forskere i ophavsret ved publicering og formidling af forskning og forskningsdata. Servicen inkluderer support i:

  • brugen af ophavsretsbeskyttede værker, herunder regler for citation og gengivelse af billeder, figurer mm i forbindelse med forskningspublicering
  • overdragelse af ophavsret til forlag ved publicereing
  • Creative Commons-licenser, herunder anvendelse af licenserede ressourcer samt valg af licens i forbindelse med Open Access-publicering

 

 

Universitetsbiblioteket supporterer forskere i Open Access-publicering med henblik på at sikre åbenhed, transparens og fri adgang til universitetets forskningspublikationer.  Servicen foregår via undervisning, workshops, vejledning samt oplæg og inkluderer support i:

  • forskellige Open Access-muligheder
  • publiceringskanaler (forlag og repositorier)
  • aftaler med forlag om reduceret publiceringsgebyr
  • bevillingsgiveres Open Access-krav
  • at undgå Predatory Journals.

 

 

Bibliometri kan bruges til intern analyse og ekstern promovering af universitetets forskning og kan anvendes på alle aggregeringsniveauer fra hele universitetet til den enkelte forskningspublikation.

Universitetsbibliotekets bibliometriservice bidrager til universitetets forskningsevaluering, leverer årlige fakultetsrapporter evt. opdelt på institutniveau.

Særlige opgaver som rapporter til ansættelsesforberedelse kan udføres efter aftale.

Der ydes i servicen sparring omkring konkrete analyser og svar på spørgsmål om bibliometriske analyser og indikatorer. Desuden kan der bookes til undervisning og oplæg om bibliometri. Servicen inkluderer også ekspertviden og rådgivning om videreudvikling af ansvarlig bibliometrisk praksis og den næste generation af metrikker. Større opgaver udføres af bibliometriservicen efter aftale evt. mod betaling. 

 

 

Publikationsdata anvendes til årlige rapporter og ad hoc-rapporter for universitetet, fakulteterne og institutterne samt til eksterne bevillingsgivere som led i afrapportering. Universitetsbiblioteket validerer og kvalitetssikrer metadata for alle ca. 16.000 publikationer i CURIS hvert år og beriger med Open Access, hvor det muligt.

Registreringerne bruges i en række sammenhænge til dokumentation af universitetets forskning. Der trækkes data fra CURIS til forskernes profiler i ”Find en forsker”, og data anvendes til den årlige ministerielle måling, Open Access Indikator (OAI).

 

 

 

Universitetsbiblioteket understøtter, underviser og rådgiver universitetets forskere og studerende i forskningsdata-management baseret på FAIR-principperne og primært vedrørende planlægningen af forskningsdata-management og publicering af forskningsdata.

Universitetsbibliotekets forskningsdata management services omfatter rådgivning vedrørende krav fra bevillingsgivere om åbne og FAIR-data (især EU’s rammeprogrammer), håndtering af krav fra tidsskrifter om tilgængelighed af data, der underligger en publikation, vejledning i brugen af data repositorier samt tildeling af brugslicenser og persistente identifikatorer til forskningsdata og værktøjet DeiC DMP, der indeholder skabeloner for Datamanagementplaner, som er relevante for universitetets forskere.  

Universitetsbiblioteket har en bred undervisningsportefølje og udvikler og tilbyder kurser, workshops og train-the-trainer forløb for forskere, studerende og universitetets forskningsstøtter.

 

 

Informationsforsyning

Universitetsbiblioteket forhandler licenser og indkøber informationsressourcer, der stilles til rådighed for forskere, undervisere og studerende via bibliotekssystemet. 

 

Licensforvaltning af e-ressourcer

Universitetsbiblioteket indkøber og administrerer årligt for ca. 60 mio. kr. videnskabelige informationsressourcer til universitetets studerende, undervisere og forskere og sikrer adgang hertil via bibliotekssystemet.

Universitetsbiblioteket tilpasser løbende de tilgængelige ressourcer baseret på målt benyttelse og brugerbehov samt økonomi. I forhandlinger med de videnskabelige forlag om adgang til ressourcerne, søger universitetsbiblioteket at understøtte universitetets strategiske målsætninger.

 

 

Universitetsbiblioteket varetager indkøb af kursuslitteratur som enten “brug-på-stedet”- eksemplarer af de trykte pensumbøger eller som e-bøger eller e-tidsskrifter efter aftale mellem institut/fakultet og universitetsbiblioteket. Dog anskaffes der max 10 titler pr. kursus.

Det Kgl. Bibliotek stiller et pensumlistesystem til rådighed, som er koblet til bibliotekssystemet, til at understøtte undervisernes arbejde med direkte adgang til materialer i pensumlisterne. Universitetsbiblioteketet kan kontaktes i forhold til en aftale herom.

 

 

Universitetets ansatte og studerende har adgang til litteratur med eksempelvis over 14 mio. fysiske enheder og 3 mio. digitale enheder. Fysisk materiale kan bestilles, lånes og afleveres på tværs af alle lokationer eller for nogle ansatte via kontorlevering.

Bibliotekssystemet giver universitetets studerende og ansatte automatisk adgang til artikler, e-tidsskrifter, e-bøger og databaser.

Det Kgl. Bibliotek administrerer licenserne og sikrer, at studerende og ansatte har den korrekte adgang fra universitetet og hjemmefra. Hvis en studerende eller ansat har brug for et materiale, som hverken haves fysisk eller elektronisk, kan det bestilles til indkøb og/eller som lån fra andre biblioteker i ind- eller udland. Denne service, såvel som lån og e-adgang, er uden omkostning for studerende og ansatte ved universitetet.

 

 

Universitetsbiblioteket indkøber e-bogspakker fra forlag og stiller herved et bredt udvalg af e-bøger til rådighed. Derudover købes både fysiske og digitale bøger efter et brugerinddragende princip, hvor forslag til indkøb modtages fra både ansatte og studerende.

Mere om anskaffelsespolitik

En dialogstruktur mellem universitetets fakulteter og universitetsbiblioteket sikrer, at de digitale informationsressourcer, som universitetsbiblioteket abonnerer på, har højest mulig relevans for forskerne, brugerne og de studerende. Licensporteføljen gennemgås årligt i samarbejde med universitetet med henblik på fornyelse eller opsigelse af e-ressourcerne. Denne proces omtales som trimning.

Forslag til indkøb (formular på KUnet)